فیلم و سریال

پیچیده ترین فیلم های قرن 21

⁣10 تا از پیچیده‌ترین فیلم های قرن 21

دریکی دیگر از تاپ تن های وب سایت سلسله قصد داریم به معرفی ده فیلم پیچیده قرن 21 بپردازیم

پیجیده ترین فیلمای قرن 21 هالیوود

همه ما در طول زندگی فیلمهایی دیده ایم که بعد از تمام شدن فیلم حس کرده ایم که برای فهمیدنش باید آن را دوباره و دوباره ببینیم . این ژانر از فیلم ها که عموما از دسته علمی تخیلی هستند طرفداران خاص خودشان را دارند و بعضی از آنها در زمره بهترین فیلمهای تاریخ طبقه بندی میشوند اگر از طرفداران ادیسه فضایی استنلی کوپریک باشید و آن را شاهکار بدانید قطعا از فیلمهایی که در این لیست وجود دارند لذت خواهید برد . لطفا اگر حس میکنید فیلمی را میشناسید که باید در این لیست باشد و نیست در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا به لیست اضافه شود .

1 – Synecdoche, New York ( نیویورک ،‌ جزء به کل )‌

کارگردان تئاتری به نام کادن (با نقش آفرینی فیلیپ سیمور هافمن) بلافاصله بعد بردن جایزه مک آرتور با مجموعه ای از فجایع در زندگی شخصی اش مثل یک ازدواج شکست خورده، از بین رفتن روابط عاطفی با دخترش و بیماری های مرموز دست و پنجه نرم میکند. این جایزه به او این اجازه را می دهد تا با دیدگاه هنری خود فیلمی بسازد که بازتابی از زندگی شخصی خود اوست. او برای تحقق بخشیدن به این موضوع مدلی از شهر میسازد، صدها بازیگر استخدام میکند، و سال ها و حتی شاید ده ها سال روی آن فیلم زمان میگذارد.

تشخیص مرز واقعیت و خیال در این فیلم بسیار دشوار است. نیویورک، جزء به کل فیلم نامتعارفی است که مرز میان واقعیت و خیال را مخدوش می‌کند. طریقه‌ی غیرمعمول روایت داستان، نکته‌ای است که ارتباط برقرار کردن مخاطب با فیلم را دشوار می‌سازد

نیویورک، جزء به کل گذر زمان را هم به بازی می‌گیرد؛ سال‌ها سپری می‌شود اما کوتارد هنوز مشغول انتخاب بازیگران و نظارت بر ساخت دکورهاست و حتی نامی برای نمایشش انتخاب نکرده! نیویورک جز به کل، اولین تجربه کارگردانی چارلی کافمن فیلمنامه نویس بود و سبک و گرایش کاری اش همانند بسیاری از فیلمنامه هایش پیچیده و عجیب بود. تماشای این فیلم تجربه‌ای خاص و متفاوت برای هر شخص است، پس لطفا مفهوم فیلم را از ما نپرسید !

2 – Mr. Nobody ( آقای هیچکس )

نمو نوبادی (با نقش آفرینی جرد لتو) پیرمردی ۱۱۸ ساله است که آخرین شخص فناپذیر باقی مانده بر روی زمین، در آینده ایست که بشریت به جاودانگی دست پیدا کرده است. زمانی که او در بستر مرگ خوابیده است داستان زندگی اش را برای بینندگان سرتاسر جهان تعریف میکند یا به عبارت دیگر ، داستان زندگی خود را با سه مقطع زمانی مختلف که او با بحران مواجه شده(۹،۱۵و ۴۴سالگی) نقل میکند

خیلی از نظریه های علمی معروف مثل نظریه جهان های موازی،اثر پروانه ای،انتروپی(بی نظمی)،غیر خطی بودن زمان و …تو روایت فیلم مورد اشاره قرار میگیرن و در واقع تاثیرشونو رو داستان میزارن اما میتوان گفت موضوع اصلی فیلم انتخاب است؛ درواقع تمام اصول روایی فیلم تحت بحث حضور وجودی «من» تبیین می‌شود و چنین حضوری به معنای امکان انتخاب است. من هستم چون می‌توانم انتخاب کنم. بنابراین ماهیت «من» را انتخاب‌هایم می‌سازد.

فیلم بیننده را به مدت طولانی درگیر می‌کند، استفاده از زوایای فیلم برداری مختلف، نور پردازی های خوب، فرم روایی غیر خطی و همچنین یک فضای عاشفانه باعث شده که فیلم اثری زیبا جلوه دهد و برای کسانی که به روایت های پیچیده علاقه دارند بسیار راضی کننده است.

3 – Primer (آغازگر )

فیلم هایی با درون مایه سفر در زمان، گرایش به پیچیدگی دارند، سفر در زمان به خودی خود امری ناممکن است که اساس و ماهیت واقعیت را واژگون میسازد، درست مثل اینکه زمان همانند پیکانی است که فقط در یک جهت حرکت میکند. اما اگر در فیلم شخصیت هایی وجود داشته باشند که بتوانند در فضا و زمان گذشته و آینده سفر کنند، روایت داستان بسیار دشوار خواهد شد.

پیشنهاد میکنیم بخوانید :‌:‌ :‌  ۱۰ کتابی که قبل از مرگ باید خواند

مسائل مطرح شده دقیقا همان چیزیست که کارگردان،بازیگر و نویسنده این اثر هزارتو مانند، شین کاروث در حین ساخت آغازگر به آن توجه میکرد. خود شین کاروث یک ریاضیدان و مهندس تحصیل کرده است او سعی نکرده برای فهم داستان دیالوگ های فیلمش را ساده کند. آغازگر فیلمیست که با بودجه بسیار کم ۷۰۰۰ دلار ساخته شد. این فیلم راجع به دو مهندس است که به صورت اتفاقی پی میبرند که چگونه در زمان به گذشته و آینده سفر کنند در ابتدا آن ها خود را به ساعاتی قبل بازگردانده و از این طریق پول زیادی را در بازار بورس به جیب می زنند زیرا از قدرت خود در بازگشت به گذشته بهره می برند. اما این تنها آغاز ماجراست و در ادامه پیامدهای بسیار خطرناک این تکونولوژی را عینا مشاهده میکنند.

این فیلم اغلب به خاطر شیوه روایتی برجسته و نوآورانه اش مورد بحث قرار گرفته است، آغاز گر فیلمی جسور است که با یک بار یا حتی دوبار دیدن قابل فهم نیست و  با هر بار تماشای آن نکات جدیدی را در مورد داستان فیلم متوجه خواهید شد.

4 – Arrival ( ورود )

چگونه میتوانید با موجودی فضایی که زبان گفتاری یا نوشتاری مشخصی ندارد صحبت کنید ؟ این موضوع دغدغه اصلی لوییس بنکس زبان شناس (با نقش آفرینی امی آدامز) است که برای رمز گشایی نماد های عجیبی که توسط گروهی از موجودات فضایی که  برای تعامل و برقراری ارتباط وارد زمین شده اند استخدام شده است. اما این نشانه ها نامفهومند و بخش های اندکی که رمز گشایی شده اند، جوامع بشری را در وحشت فرو برده اند زیرا محققان آن را به عنوان نمادی از دشمنی و خصم تفسیر کرده اند. اما به نظر می رسد لوییس راهی را برای غلبه بر  فاجعه پیدا کرده است که به این معناست که او باید ناممکن را ممکن سازد.

ایده اولیه فیلم شاید فقط در نگاه اول تکراری باشد اما با تماشای فیلم، بیننده متوجه می شود که با یک اثر متفاوت نسبت به دیگر فیلمهای علمی تخیلی روبرو بوده، آنچه ورود را از سایر فیلمهای مشابه جدا می کند، تصویربرداری، تدوین، موسیقی و پرداخت خوب ایده داستان در کنار پرداختن به مباحث فلسفی و اشارات به نظریه های مختلف از جمله فرضیه ی سپیر-وولف یا نسبیت زبانی است.

اگر نخواهیم داستان را لو دهیم باید بگوییم، نکته کلیدی فیلم در احساس و تصمیمات  گرفته شده در فیلم است.  این فیلم به پیچیدگی سایر فیلم های این لیست نیست، ساختار فیلم «ورود» به گونه ای است که نتیجه ای رضایت بخش به بیننده اش ارایه میدهد.

5 – Interstellar ( میان ستاره ای )

پیچیدگی این فیلم تنها به دلیل روایت مبهم و داستان گیج کننده آن نیست. در عوض، این نگرش فیلم است که قادر به پاسخگویی دلیل این پیچیدگی و به تصویر کشیدن این دیدگاه است .

در میان ستارگان اثر دیگری از کریستوفر نولان، فیلمی علمی تخیلی که شرح حال مردی (با نقش آفرینی متیو مک کانهی) در آینده‌ای نزدیک است. زمین به دلیل انتشار گردوخاک های شدید در سراسر سیاره در حال نابودیست. گروهی به رهبری این مرد به منظور یافتن سیاره ای قابل سکونت برای بشریت راهی فضا شده اند. درحالی که المان هایی از سفر در زمان در این فیلم مشاهده میشود با این حال دیدگاه های کیهانی به تصویر کشیده شده در این فیلم کاملا مطابق با فیلم «۲۰۰۱:یک ادیسه فضایی» است. این فیلم شرح ماجرای فاجعه ای جهانی، سفری فضایی در میان ستارگان و دیدگاه هایی نظری از اختر فیزیک است که بسیار گیج کننده است.

پیشنهاد میکنیم بخوانید :‌:‌ :‌  بهترین فیلم های کلینت ایستوود

دیدگاه درمیان ستارگان و مفاهیم کلانی که به آن میپردازد و همچنین گنجاندن مفاهیم علمی، انسانی و ایمان این فیلم را در زمره یکی از بهترین های علمی تخیلی سده حاضر قرار داده است. فیلمی موثر و گیرا، که پیچیدگی و تکلف آن به دلیل جسارتیست که در مضمون به کار گرفته شده است.

6 –  Stay ( بمان )

هنری (با نقش آفرینی رایان گاسلینگ) دانشجوی آشفته ی هنر از یک تصادف سهمگین جان سالم به در می برد اما اندکی بعد، او با روانشناسی (با نقش آفرینی ایوان مک‌گرگور) ملاقات می‌کند و به او می‌گوید دقیقا سه روز قبل از تولد ۲۱ سالگی اش قصد خودکشی دارد. بعد از این اتفاق ، روانشناس در صدد یافتن راهی برای نجات جان هنری است. برای دست یابی به این مهم،با زوال عقل هنری، او تلاش می‌کند تا بفهمد هنری کیست و درچه دنیای تاریکی زندگی می‌کند. به تدریج، فیلم با پایانی تودرتو به اتمام می رسد که تمام وقایع گذشته را زیر سوال می‌برد.

این پایان های پیچیده، گاها به شکست یک فیلم منجر می‌شود. این نوع سبک روایی ضعف‌های خاص خود را دارد، اما پیچیدگی فیلم «بمان» نتیجه‌ی خوبی به همراه دارد. چرا که این شیوه روایی به خوبی بر پیکره‌ی ساختار فیلم نشسته و برای رسیدن فیلم به هدفش کاربرد دارد. پیچیدگی این فیلم برگرفته از ساختار سبک دیداری آن است که به عنوان یک سرنخ به بیننده برای یافتن نتیجه فیلم عرضه می‌شود.

7 – Upstream Color ( رنگ سرچشمه )

نام شین کاروث پیش تر برای فیلم آغازگر  در این لیست مطرح شد اما «رنگ سرچشمه» ابهام آغازگر را در این فیلم با شرح اثرات روانی نوعی انگل پیچیده که قربانیان خود را دچار حالتی مانند خواب مصنوعی  میکند، به بهترین نحو شرح می دهد. «رنگ سرچشمه» عواقب و تاثیرات نوعی انگل مرموز بر روی زندگی دو نفر را که توسط چند مجرم مبتلا شده اند  و به حالتی از خواب مصنوعی فرو رفته اند را شرح میدهد که در خواب محل تمامی اموال و ثروتشان را به مجرمین لو میدهند درحالی که وقتی از خواب بیدار شدند چیزی از اتفاقات گذشته به یادشان نیست.

درحالی که آغازگر گیج کننده بود، این فیلم بسیار سردرگم کننده تر است، کاروث در این فیلم نیز روایتی بسیار مبهم را در پیش گرفته که حتی تا سکانس های پایانی نیز هرگز روشن سخن نمیگوید. «رنگ سرچشمه» فیلمی راجب چرخه است، چرخه زندگی و چرخه رفتار… فیلمی علمی تخیلی و پیچیده که بسیار جذاب و مرموز خواهد بود.

8 – The Tree of Life ( درخت زندگی )

ترنس مالیک یکی از بی نظیر ترین کارگردانان قرن بیستم است. اگرچه اون به مدت بیست سال از دنیای فیلمسازی دور بود، با این وجود تعداد فیلم های ساخته شده او در قرن ۲۱ روند صعودی داشت به گونه ای که در طی یک دهه به اندازه سی سال قبل از آن فیلم ساخت.

بلند پروازانه ترین فیلم ترنس مالیک را می توان درخت زندگی دانست، این فیلم شرح حال مردی (با نقش افرینی شان پن) است که از یک بحران وجودی در دنیای مدرن رنج میبرد و توسط خاطرات غم انگیز گذشته و سخت حاظر احاطه شده است . فیلم در میان خاطرات گذشته و حال روایت میشود تا به بیننده بفهماند مفهوم زندگی روزانه ما به طرز غیر قابل باوری ناچیز است . درخت زندگی مفهومی است که در علم، مذهب، فلسفه، اسطوره و دیگر زمینه ها استفاده شده است. در این زمینه ها درخت زندگی به شکل درختی پرشاخه نشان داده می شود که نشان دهنده این ایده است که تمام حیات بر روی زمین به هم مربوط است.

پیشنهاد میکنیم بخوانید :‌:‌ :‌  برترین فیلم های عاشقانه سال ۲۰۱۷

درخت زندگی فیلمی بسیار پیچیده و مرموز است که شاید سعی دارد کلیت زندگی و جایگاه شان پن را در گره ای که در زندگی اش وجود دارد محدود کند. این امر شاید برای هرکسی صدق نکند (همانند گره ای که در فیلم «میان ستاره ای» وجود دارد) اما درخت زندگی به طرز غیرقابل انکاری دستاوردی بزرگ در عرصه سینماست.

9- Cloud Atlas ( اطلس ابری )

اطلس ابر به قلم دیوید میچل، یکی از بهترین رمان های قرن ۲۱ است. این رمان، بازگو کننده‌ی شش داستان تو در تو است که از اقیانوس ارام جنوبی در قرن ۱۹ آغاز و تا آینده ای دور دست و پسا آخرالزمانی ادامه می‌یابد. با پایان هر داستان، قصه‌ی جدید ⁣آغاز می شود که در آن یک کاراکتر درحال تماشا یا خواندن داستان قبل است. این رمان به کشف مفاهیمی از قبیل تناسخ، طعمه جویی و اصل عام گرایی در ذات بشر می‌پردازد که پیاده کردن این داستان در سینما کار چندان آسانی نیست.

واچوفسکی ها (خالقین سری فیلم های ماتریکس) چالش تقریبا غیر ممکن اقتباس از این رمان بسیار بسیار پیچیده را قبول کردند که تا حدود بسیار زیادی نیز موفق بوده اند. تنها مشکل این است که اگر کسی رمان را بخواند، باز هم احتمالا حین تماشای فیلم گیج و سردرگم خواهد شد. این مشکل را به پای تفاوت فیلم ها با رمان ها بگذارید. رمان ها می‌توانند از لحاظ ادبی و به طور تحت اللفظی هرچیز را، با هر چشم اندازی و با هر آداب و رسومی با استفاده از هر ساختار روایتی که بتوانید تصور کنید، به یک دیگر مرتبط سازند که خصوصیتی فوق العاده است اما وقتی این رمان روی پرده سینما نمایش داده می‌شود (دقیقا همانند نسخه فیلم اطلس ابر که به تصویر کشیدن آن کار هر کسی نیست)، برای کسانی که با متن اصلی آن اشنا نیستند، درک فیلم تبدیل به فرآیندی بسیار سخت و سنگین خواهد شد.

اطلس ابر فیلمیست با بودجه بسیار بالا. این فیلم سه ساعته و کاملا وفادار به منبع اقتباسی، در ارائه‌ی جلوه های بصری و روایی به قدری جاه طلب است که فیلمسازان انگشت شماری جرأت می‌کنند سراغ این نوع داستان ها بروند.

10 – Inland Empire ( اینلند امپایر )

دیوید لینچ هیچ گاه به عنوان فیلم سازی روراست شناخته نشده، فیلم های لینچ همیشه از لحاظ روایتی و دیداری، همانند معماهایی پیچیده و لاینحل برای بینندگانش است. اما امپراطوری درون (اخرین فیلم برجسته و به طور بالقوه اخرین فیلم او) مبهم ترین فیلم اوست. امپراطوری درون فیلمیست سه ساعته درباره بازیگر زنی که به نظر می رسد خودش را در اخرین نقشی که بازی کرد گم کرده است . امپراطوری درون همچنین داستان یک فاحشه و همسری خیانتکار و اتاقی پر از انسان هایی که لباس خرگوش ب تن دارند را بیان میکند که به احتمال فراوان همه آن ها یک شخص یا یک چیز هستند.

از زمانی که طرفداران لینچ بسیار مشتاق به حل گره های نمادین موجود در فیلم های لینچ نشان دادند، مقالات زیادی درباره چیستی داستان و معنای فیلم نوشته شد. درستی یا نادرستی این نظرات بحث دیگری است که به نظر می رسد صرفا اسبابی برای سرگرمی لینچ بی حساب می آید. شاید همین موضوع است که فیلم های لینچ را بسیار خیال انگیز میکند.

سلسله را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلسله را در تلگرام دنبال کنید
FACEBOOK
FACEBOOK
GOOGLE
GOOGLE
INSTAGRAM
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
تک یوز